Mediebilde
Andrea Bredesen 3FOA
Annonsen
for Sunniva appelsinjuice har stått på trykk i mange forskjellige blader og
aviser, og dette er et direkte scann fra en gang reklamen var på trykk i en
avis. Den reklamerer for appelsinjuice fra Sunniva. Den formidler om hvordan
juicen til Sunniva lages og at de har god kvalitet på de appelsinene de lager
juice av. De vil formidle at de ikke bruker hvilke som helst appelsiner, og at
de reiser langt og jobber hardt for å finne dem.
Målgruppen
for denne annonsen er de som drikker appelsinjuice. Kanskje de som allerede
drikker deres appelsinjuice fra før, så de skal vite det, eller de som drikker
en annen type appelsinjuice, så de skal vite at de har god og kanskje bedre
kvalitet på juicen sin enn den de pleier å kjøpe.
Reklamebildet
er et enkelt konsept, men allikevel er det veldig unikt og pent å se på. Det viser
en overdimensjonert, oransje appelsin som svever på en hvit, nøytral bakgrunn.
Dette ser vi fordi den kaster en skygge på gulvet under seg.
Appelsinen
er skrelt på en måte som får det skallet som er igjen til å se ut som alle
verdensdelene, altså ser appelsinen ut som jordkloden.
Under
appelsinen med oransje, oppsiktsvekkende, tekst står det “vi reiser ikke verden
rundt på jakt etter helt ok appelsiner”. Dette fanger oppmerksomheten til den
som ser reklamen ettersom at det er en veldig bestemt og «sint» informativ
setning. Under den oransje skriften står det med svart skrift;
“de
beste appelsinene kommer ikke nødvendigvis fra samme sted hvert år, og fra
sesong til sesong kan smaken fra samme område variere ganske mye. Derfor reiser
vi verden rundt, gang på gang, i jakten etter de aller beste appelsinene. Det
er ikke den enkleste måten å gjøre det på, men hvem har sagt at det skal være
enkelt å lage en ekte smaksbombe av en juice!”. Denne teksten utdyper påstanden
setningen som står over kommer med, og da skjønner vi at “helt ok appelsiner”
ikke er bra nok, men at de vil ha de aller beste appelsinene i hele verden!
Under
der igjen står det “Sunniva Appelsinjuice- en ekte smaksbombe” og fem faser som
sier noe om hvordan de lager juicen sin, “Jakte, presse, reise, blande og
bevare” og deretter står det “les mer om Sunniva-juicens 5 faser på
sunniva.no”, alt med orange skrift, og det er et bilde av juicekartongen og
fire appelsiner ved siden av teksten.
De bruker bare fakta, et hint av ironi, fargebruk, litterære virkemidler
og humor som virkemidler, men det er nok til å fange blikket til en avisleser,
spesielt med det flotte bildet av appelsinen som er skrelt som jordkloden. Den
gjør leseren nysgjerrig.Jeg vil tro dette bildet hadde fått samme mottakelse over hele verden, for det er ikke provoserende på noen måte.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar